piątek, 18 grudnia 2015

DIY - świąteczny bokeh



BOKEH - cóż to takiego?

Bokeh (czyt. boke j. japoński) - jest to rozmycie. W fotografii to po prostu sposób oddawania nieostrości obiektów poza głębią ostrości. 


Jak to zrobić? ☺

Dzisiaj pokażę, jak w szybki, łatwy i tani sposób wykonać piękny, świąteczny bokeh. Będą Ci potrzebne:
  • kartka czarnego papieru,
  • nożyczki,
  • ew. linijki,
  • taśma,
  • lampki, najlepiej małe. Im mniejsze, tym lepsze.

1. Zmierz średnicę obiektywu swojego aparatu. 
Średnica mojego słoika wynosi 52 mm. Wycinam z czarnej kartki kwadrat, w który wrysowuję cyrklem koło o odpowiedniej średnicy. Rozchylenie cyrkla odmierzyłam za pomocą linijki. Dodatkowo wycinam pasek papieru, który będzie w stanie objąć mój obiektyw.


2. Wycinanie.
Po wycięciu koła zginam karteczkę na pół. Przy zgięciu, na środku, rysuję możliwie najmniejszy kształt, np. serca, choinki, gwiazdki itp. Pamiętaj, aby wzór był równy i symetryczny.



3. Nakładka na obiektyw.
Przykładam pasek do obiektywu i "mierzę" jego obwód, trzymając w miejscu, gdzie jedna końcówka nakłada się na siebie z drugą. To złączenie kleję taśmą. Krążek papieru przykładam do czarnego kółka i przyklejam je do siebie tak, aby tworzyły nakładkę na obiektyw. Dokładnie tak, jak jest to pokazane na zdjęciu poniżej.



4. Zdjęcie! 
To już ostatni krok. Teraz wystarczy już tylko przyłożyć nasz wyrób do szkiełka i wcisnąć spust migawki, pamiętając by nasz aparat miał wyłączony autofocus.



W taki sposób możesz również zrobić inne wzory, jakie tylko dusza zapragnie. Mam nadzieję, że mój instruktaż jest prosty do zrozumienia i bez problemu wyczarujecie fotografie z pięknym, świątecznym bokehem!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nie wiem, czy to nie za wcześnie, ale być może nie pojawię się w blogosferze tuż przed Wigilią, a więc już teraz życzę Wam zdrowych, spokojnych oraz wesołych Świąt Bożego Narodzenia, oraz wspaniałych prezentów pod choinką! :)
Na koniec chciałabym życzyć wszystkim wszystkiego najlepszego w Nowym Roku, spełnienia wszystkich marzeń, jak najwięcej nowych pomysłów, inspiracji, oraz najlepszych słoików do swoich puszek! Pragnę również Wam wszystkim z osobna podziękować za każdy komentarz i każdą odsłonę, bo bez Was ta strona by nie istniała :) 












5 komentarzy:

  1. Nie musi być automatyczne szkło.
    Ja robiłam Nikonem D3200 i heliosem 44M-4 58mm f/2.0 i wyszło manualnie.
    Do tego typu rzeczy jednak polecam jasne obiektywy, a nie ciemny kit :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również robiłam te zdjęcia na trybie manualnym. Nigdzie nie napisałam, że musi być automatyczne ;)
      Wiem, że lepsze są jasne obiektywy, jednak niestety takiego nie posiadam, dlatego zdjęcia wykonywałam takim obiektywem, jaki posiadam :)

      Usuń
  2. Świetnie to wygląda! :D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń